Pressestimmen | reviews and articles

Christoph Josten / Ovo Maltine (* 16.04.1966 † 08.02.2005)
Geboren in Rech an der Ahr / Rheinland, Abitur 1985, in Berlin seit 1987. Gestorben an einem bösartigen Lymphdrüsentumor im Zusammenhang mit seiner HIV-Infektion - im AVK, Berlin. Die Familie und seine Freunde waren in den letzten 4 Tagen zugegen.
Ovo (das Ei) legte sich ins Nest der Berliner Tuntenbewegung und brütete an verschiedenen politischen Projekten: Schwules Überfalltelefon, Act up, AIDS Benefize, Marihuana Legalisierung, Anerkennung von Prostitution als Beruf, Anerkennung der Gehörlosensprache, Transgender Visibility,...
(Pressemitteilung zum Tod, im Namen der Familie Josten sowie Ichgola, Tima, BeV, Rudi & Lucia)


Christoph Josten was Ovo Maltine. She died on 8 February, 2005 at Berlin’s Auguste Viktoria hospital, eleven weeks after suddenly being diagnosed with lymphatic cancer. She had lived with the HIV virus for 13 years. “Ovo (the egg)” – read one obituary – “ lay down in Berlin’s nest of queens and brooded on a number of political projects: a hotline for gay victims of assault, Act Up, AIDS benefit events, the legalisation of marihuana, the recognition of prostitution as a profession, transgender visibility…” For: “How a queen moves is not as important as what she moves.”
(catalogue 56. Internationale Filmfestspiele Berlin, February 2006)

„Das Ovo“ - Kollage aus dem Video-Archiv von Ovo Maltine und ihren TV- und Filmauftritten, unter dem Motto „Es kommt nicht darauf an, wie sich eine Tunte bewegt, sondern was sie bewegt.“
(http://www.siegessaeule.de/teddy/teddy-kurzfilme.shtml)

Performative Queers - “The Ovo (Ovo - the video)” is a mini-doc about the famously flamboyant, fun and irreverent deceased German drag AIDS activist.
(catalogue San Francisco Frameline30 Int LGBTFF, June 2006)

DAVOSO - Se trata de un documental que muestra a un grupo de travestis del teatro under aleman" haciendo de la suyas. O sea, tipo caviar, pero collejeros.
(Perfil, Argentina, Neuquén, June 2006)

Das OVO - “Es kommt nicht darauf an, wie sich eine Tunte bewegt, sondern was sie bewegt.” Eine sentimentale Hommage an Christoph Josten alias Ovo Maltine, eine der schillernsten Persönlichkeiten der Berliner Tuntenbewegung.
(Programm Notiz, http://www.freiluftkino-berlin.de, August 2006)

Ovo was a German drag icon and a legendary AIDS activist. This is an experimental short documentary of his momentous journey.
(TampaIGLFF program note, http://tiglff.com/schedule.php, October 2006)

Christoph Josten aka Berlin drag icon Ovo Maltine died on 8 February, 2005 after living with HIV for 13 years. As one obituary read, ‘Ovo (the egg) lay down in Berlin’s nest of queens and brooded on a number of political projects: a hotline for gay victims of assault, ACT Up, AIDS benefit events, the legalization of marijuana, the recognition of prostitution as a profession and transgender visibility.’
(program note, festival website http://www.insideout.on.ca/17Annual, Mai 2007)

In seinen intermedialen Inszenierungen ist er ein Widergänger, der uns durchaus humorvoll mit gesellschaftlichen Tabus wie der körperlichen Dimension des Todes, mit AIDS, mit der Verletzung von Privatsphäre oder mit schwulen Orgasmen konfrontiert. Von Anfang an verschränkt Michael Brynntrup dabei biografische und fiktionale Momente. (...) Aber auch anderen queeren Künstler/innen hat er filmische Denkmäler gesetzt, wie dem Fotografen Jürgen Baldiga, der 1993 an AIDS verstorben ist, in „Aide Mémoire“ (ein schwules Gedächtnisprotokoll, 1995) oder der Polit-Tunte und Aids-Aktivistin Ovo Maltine mit dem Film „Das Ovo“, 2005).
(Siegessäule, Berlin, Juni 2008 - Alex Gerbaulet)

Das Ovo ist eine Dokumentation über Christoph Josten, besser bekannt als die Polit-Tunte und Aids-Aktivistin Ovo Maltine. Ausschnitte aus Talkshows, Filmmaterial von Demos und persönliche Interviews zeichnen ein Porträt einer faszinierenden Persönlichkeit.
(Queer Film Fest 2010, Rostock, http://www.queerfilmfest.de, Juli 2010)

Thus, although in his experimental films, Brynntrup puts himself on display, nothing is revealed about his intimate self. Some of his other short films that purport to reveal an autobiographical self but thwart any prurient interest on the part of the viewer are: 'E.C.G.1.0.1 (a self-portrait in broadcast and artistic media)' (2002), 'Loverfilm--An Uncontrolled Dispersion of Information' (1996), and 'The Statics—Engineering Memory Bridges' (1990). The performance and camouflage of the subject are likewise reflected in a number of films that star drag queens, such as 'The Ovo' (2005), 'NY ‘NY’n Why Not' (1999), and 'Love, Jealousy, and Revenge' (1991). Brynntrup reminds us that, in this era of the technoterrain, gender is just as virtual as the e-medium and equally obeys the economy of the simulacrum. His fundamentally anti-identitarian projects consequently expose rather than participate in the self-absorption and exhibitionism of the Facebook generation and the facile voyeurism generated by it.
(Alice Kuzniar, "Michael Brynntrup’s Cinematic Antidote to Yellow Fever", In: GELBFIEBER, Catalogue of the Exhibition, HBK Braunschweig, May 2012)